This site will look much better in a browser that supports web standards, but it is accessible to any browser or Internet device.

Fjellvandring på Korsika!

Dag 0

Kjell Olav Strømsøyen og jeg gikk sommeren 1999 deler av den kjente fjellvandringsløypa GR 20 på Korsika. Vi hadde lest om den på internett og dermed var vi bitt av basillen. Etter 12 dager i delvis regn og skodde samt millioner av knott og mygg på turen Meråker - Alvdal sommeren 1998 fant vi ut at vi ville prøve fjellvandring på de sydlige breddegrader. Vi tok ordinært rutefly til Nice og derifra ferge til byen Bastia på Korsika. Fra Bastia ble det en særdeles opplevelsesrik togtur på en smalspora jernbane til Calvi, som ligger på den andre sida av øya. Skarpe svinger, massevis av kuer, griser og hester på linja gjorde at turen aldri ble kjedelig, sjøl om toget var fullt og det var skrekkelig varmt for oss som kom direkte fra snøskurene i trivelige Trøndelag.

Vi kom med toget fra Bastia og over til Calvi om ettermiddagen. Her er vi kommet inn til Kalenzana, hvorfra vi startet vår vandring. Dette er en liten landsby, med som det framkommer av bildet, trange gater og småhus. Vi tok Taxi hit fra Calvi (ca 18 km) og bodde her i et åttemannsrom på en campingplass.

Dag 1

Vi var oppe ved hanegal , og etter en bedre frokost ved soloppgang i 22 grader fylte vi opp medbrakte plastflasker med vann (3 liter hver) og bega oss på vandring oppover mot fjellene. Vi syntes det var en del motbakker denne dagen (det skulle senere vise seg å bli verre): vi starta omtrent på havnivå og gikk deretter sammenhengende oppover til vi var på dagens høyeste punkt, 1680 m over havet.

Derifra var det småkupert fram til første overnattingssted, Refuge d´Ortu di u Piobbu på 1570 m (se bildet).Da gjorde det godt med en kald dusj, noe det var anledning til på alle hyttene som vi besøkte. Som dette bildet viser er denne hytta som de fleste andre på ruta små idylliske plasser hvor det var lagt ut madrasser til å ligge på og et fullt utrusta kjøkken med propanapparat for å kunne lage mat. Vi betalte 50 franc pr. natt for dette. For de som ville var det også mulighet til å sette opp telt rundt disse hyttene, camping ellers i fjellet var strengt forbudt. På noen av hyttene solgte hyttevaktene middag og diverse turproviant men vi baserte oss på å ha mat for i hvert fall 2 dager i sekken. Det er å anbefale for de som måtte følge etter oss også.