This site will look much better in a browser that supports web standards, but it is accessible to any browser or Internet device.

Fjellvandring på Korsika!

Dag 5

Dag 5 opprant, som alle andre dager, med strålende sol og fin temperatur. Vi hadde nå vent oss til både temperatur, høyde og de bratte bakkene, oppover og nedover, så dette var den første dagen at føttene kjentes lette ut. Vi har også vent oss til fjellvandrernes døgnrytme; I seng klokka 9-10 på kvelden (det ble mørkt da ) og opp med sola i sekstida om morgenen. Ved å starte så tidlig unngikk vi den verste solsteiken først på ettermiddagen. Dagens tur starta etter en fin sti oppover langs et skitrekk og inn i en vakker dal full av kuer og griser i en slak stigning. Men, snart ble bakkene brattere igjen, og vi nådde Bocca Tumasginesca. Hvilket syn som lå under oss da vi kikka over toppen!! Der var det ei smal trakt 1000 meter omtrent rett nedover (den glømte dalen heter det), det syntes uforståelig at det gikk an å komme seg nedover her. Men, vi la i veg nedover. På de bratteste stedene (les loddrett) var det bolta fast kjettinger og jernstiger, men jeg må tilstå at jeg ikke følte meg helt trygg der. Etter ca 300 meter nedover bars det over ei smal fjellhylle og derifra like bratt oppover igjen til vi nådde Bocca Minuta på 2218 meter over havet. Det var virkelig en lettelse å være oppe og slippe å kjenne suget fra avgrunnen. Herifra gikk vi så nedover til refuge de Tighjettu på 1640 meter.

Her klamrer undertegnede seg til en kjetting mens han klatrer nedover stupet med hjertet i halsen.